(DOHA 15 March)

Nebras Power QSC (Nebras) has announced that it has entered into an agreement to acquire 40% of The AES Corporation’s (AES) interest in IPP4 Al-Manakhir power plant in Jordan. AES owns a 60% interest in the project through its wholly-owned subsidiaries. Mitsui & Co. Ltd of Japan owns the remaining 40% stake. Pursuant to the agreement, Nebras will own a 24% effective interest in the project, which has a capacity of 241 MW. The transaction is expected to be completed in April 2015.

 

The IPP4 Al-Manakhir plant is located in Al-Manakhir, which is 15 km east of Amman and started commercial operations in July 2014. The plant has 16 units supplied by Wartsila who was the EPC contractor. The units are tri-fuel and work on natural gas, heavy oil and diesel. The plant will provide additional generation to cope with the increasing peak demand for electricity in Jordan.

 

Speaking on the occasion, Nebras’ Chairman, Mr. Fahad Hamad Al-Mohannadi said, “This step is in line with the vision of the Board of Directors to make Nebras Power a strong international company, and we are continuing with our international partners the development and investments in power generation and water desalination projects regionally and globally." Mr. Al-Mohannadi concluded by thanking the working teams’ members for their efforts and cooperation that lead to the completion of the deal.

 

Commenting on the deal, Mr. Khalid Mohammed Jolo, CEO of Nebras said, "Nebras Power started its investment activities in 2014, and after our first investment in the Shams Ma'an project, we are proud to complete the investment in our second project in Jordan in less than one year. This indicates the importance of the Jordanian market for us. We are proud to have our second investment in Jordan. The company continues its commitment to expand its investments with balanced steps and sticking to core business and expertise. This step is in line with the company’s long-term strategy to expand and strengthen its international presence and expertise. This project is compatible with our goals for development of infrastructure projects that support the development and economic growth through making available part of the electricity demands needed in the country.”

 

About The AES Corporation

The AES Corporation (NYSE:AES) is a Fortune 200 global power company. We provide affordable, sustainable energy to 18 countries through our diverse portfolio of distribution businesses as well as thermal and renewable generation facilities. Our workforce of 18,500 people is committed to operational excellence and meeting the world’s changing power needs. Our 2014 revenues were $17 billion and we own and manage $39 billion in total assets. To learn more, please visit www.aes.com. Follow AES on Twitter @TheAESCorp.


شركة نبراس للطاقة تستحوذ على حصة في محطة كهرباء في المملكة الأردنية الهاشمية

الدوحة (15 مارس 2015) أعلنت شركة نبراس للطاقة ش.م.ق أنها قامت بالتوقيع على اتفاقية شراء 40% من حصة شركة أي اي أس (AES ) الأمريكية و البالغة 60% ، والمملوكة بالكامل من خلال شركة تابعة، في محطة كهرباء المناخر (IPP4) في العاصمة الأردنية عمّان و تمتلك شركة ميتسوي اليابانية حصة 40% المتبقية. ووفقاً للاتفاقية الموقعة، فإن نبراس للطاقة سوف تمتلك فعليا 24% من المحطة و التي تبلغ قدرتها الإنتاجية 243 ميجا واط، هذا و يتوقع أن يتم الإنتهاء من اجراءات عملية الاستحواذ في شهر ابريل المقبل.

 

تقع محطة المناخر (IPP4) في منطقة المناخر – 15 كيلو متر شرق العاصمة الأردنية عمّان - و بدأ التشغيل التجاري للمحطة في شهر يوليو من عام 2014. و تتكون المحطة من 16 وحدة توليد الكهرباء تمّ تزويدها و تركيبها من قبل شركة وارتسيلا (المقاول الرئيسي) و تعمل عن طريق الغاز الطبيعي أو الوقود الثقيل أو الديزل. سوف تزيد المحطة من كفاءة توفير الطاقة في المملكة في أوقات الذروة و تأمين الإمدادات من الكهرباء لتلبية الطلب المتزايد.

 

متحدثاً بهذه المناسبة، صرح السيد فهد بن حمد المهندي – رئيس مجلس إدارة نبراس للطاقة " إن هذه الخطوة تأتي تتويجاً لرؤية مجلس الإدارة بالإنطلاق بالشركة نحو العالمية، كما اننا ماضون مع شركائنا العالميين في تنمية و تطوير استثماراتنا في قطاعي الكهرباء و الماء اقليمياً و عالمياً" و في ختام كلمته توجه السيد المهندي بالشكر لجهود فرق العمل و تعاونها على اتمام الصفقة.

 

وتعليقا على هذه الصفقة، قال السيد خالد محمد جولو، الرئيس التنفيذي لنبراس للطاقة " لقد بدأت نبراس للطاقة نشاطها في عام 2014، و بعد استثمارنا في مشروع محطة شمس معان للكهرباء، فإننا فخورون في شركة نبراس للطاقة بالاستثمار في ثاني مشروع لنا في المملكة الأردنية في خلال أقل من عام مما يدل على أهمية السوق الأردني بالنسبة إلينا. إن الشركة ماضية بالتزاماتها بالتوسع باستثماراتها بخطوات مدروسة و متوازنة مع الإلتزام بمجال عمل و خبرة الشركة الأساسيين". كما أعرب السيد خالد جولو عن سعادته باتمام هذه الصفقة و أضاف "إن هذه الخطوة الاستراتيجية تأتي تماشياً مع الإستراتيجية طويلة الأمد لتوسيع و تعزيز الخبرات الدولية لنبراس للطاقة وتعزيز تواجدها الدولي. كما أن هذين المشروعان يتوافقان مع أهدافنا التي ترتكز على تطوير مشاريع البنية التحتية التي تدعم التطور و النمو الاقتصاديين، من خلال توفير جزء من الاحتياجات المتزايدة من الكهرباء".


نبذة عن AES

تعتبر شركة AES (رمزها في بورصة نيويورك: AES) من أكبر 200 شركة عالمية. نحن نوفر طاقة مستدامة و بأسعار تنافسية في 18 دولة حول العالم من خلال محفظتنا المتنوعة و شركاتنا و التي تشمل شبكات التوزيع و محطات التوليد الحرارية والطاقة المتجددة. إن موظفينا البالغ عددهم 18,500 حول العالم يقدمون التميز التشغيلي لتلبية احتياجات العالم المتغيرة من الطاقة. لقد بلغت عائداتنا في عام 2014 سبعة عشر مليار دولار أمريكي، و نحن نملك و ندير أصول تقدر قيمتها بأكثر من تسعة و ثلاثون مليار دولار أمريكي. لمعرفة المزيد عنا يرجى زيارة موقعنا www.aes.com، كما يمكنكم متابعتنا على حسابنا في تويتر @TheAESCorp